En kaotisk recension av boken "Frutto del Chaos"

0
en kaotisk recension till följd av kaos
- Annons -

Mer än tio dagar efter utgivningen av dikt- och tankesamlingen "Frutto del Chaos" av Paolo De Vincentiis skulle jag säga att det vore dags att recensera; bara den verkliga frågan jag ställer mig vid det här laget är: hur rätt är det att döma något så personligt? På en resa, skulle jag säga, nästan intim? Är det inte okej vad vi känner och upplever, speciellt om det gäller vårt förhållande till naturen och det som omger oss?

Vid det här laget skulle jag därför vilja föreslå ett alternativ till recensionen, något så personligt som den resa som författaren presenterar för oss genom sin samling, ett slags parallellspår, det vill säga: min erfarenhet av att läsa "Fruit of Kaos".

Resans början

Säkert för de som, liksom jag, inte är vana vid att närma sig läsningen av lösa verser, kommer de att kunna förstå den initiala ansträngningen, osäkerheten och tvekan som kändes, den första svårigheten att förstå varför orden var i den positionen, varför dessa teman förenades under en enda titel, men något har förändrats framåt: sida efter sida blir relationen till det du läser enklare, nästan naturlig.

Strömmen av medvetande

Jag måste säga att det är riktigt intressant att se hur medvetandeströmmen har varit, för mig, magnetelementet med samlingen, för jag avgudar strömmen av medvetande, det är en skrivmetod som speglar mig mycket, tycker jag det är väldigt befriande, att skriva efter tankarnas flöde, den plötsliga och till synes meningslösa övergången från ett ämne till ett annat som får mening just för att det styrs av en utvecklande process.

- Annons -

Allt detta för att säga att de verser som finns inom sidorna verkar vara skrivna just efter den fria rörligheten för författarens reflektion, en reflektion som säkert har en utgångspunkt, det vill säga jaget och förhållandet mellan detta och helheten. , hur mycket jaget är en del av helheten och vice versa.

Separerade men förenade

De individuella dikterna uppfattas därför som var och en separat från den andra men också som alla kopplade till varandra, att skrivas efter flödet av medvetande leder till att de i vissa fall blir behållare med flera teman, så mycket att en dikt ibland tycks innehålla mer inuti; i vissa fall skulle det också vara möjligt att ta en del och koppla den till en annan, som ett pussel med flera möjligheter att låsa ihop.

Fokus ligger förvisso på insikten om att vi som levande varelser är en del av något större. Flera gånger inom "Frutto del Chaos" blir vi påminda om att leva, eftersom allt flyter på oavbrutet, vi lever oupprepbara och unika stunder, sa Herakleitos "panta rei".

Inte bara tankar och dikter

Genom sin samling, rik på bilder, och mandalas, skapad av Alexandra Iachini, vill Paolo De Vincentiis därför uppmuntra oss att reflektera över livet, att inte ta ens naturens små tecken för givna, att sjunka våra händer i vår rädsla, i våra drömmar, att vara tacksamma.

Mandala gjord av Alexandra Iachini

Analysen börjar med en internaliserad blick av författaren själv som långsamt går över till makrot, vilket leder till att läsaren ifrågasätter sig själv om sitt eget inre, att se sig omkring och förvånas över det som omger honom.

Åsikter

Ur en personlig synvinkel skulle jag kunna säga att de ämnen som behandlas ligger mycket nära mina livsfrågor, därför, vid en viss punkt, trots den första tvekan, verkade allt mycket tydligare, mycket mer uppenbart, närheten till naturen. , bandet med djur är tanken på att vara energi omgiven av energier något mycket bekant för mig.

Ur en grafisk synvinkel fann jag kombinationen av mandalas och dikter mycket intressant: en sorts länk skapas mellan sidorna, ibland tydligare och ibland mer oklar; detsamma gäller fotona, till exempel bilden av hunden bredvid dikten "urgammal kärlek"; alla dessa detaljer under läsningen har på något sätt överfört till mig transparensen och sanningen i det vi ville berätta, för ja "Frutto del Chaos" är en diktsamling men det finns mycket personligt inuti och detta är helt klart möjlig känsla.

Billy "Ancient love"-foto av Paolo De Vincentiis

Citaten, skrivna efter dikterna eller bredvid bilderna, genom att sätta tematisk sammansättning, slungar oss in i en sorts personlig agenda där när du har något igång i huvudet så skriver du tankar åtföljda av allt som kommer att tänka på, aforismer, teckningar, sånger.

Personligen fann jag tacket och delen som följer, "uppfyllelsen", skriven på prosa upplysande, för för mig var det vid denna tidpunkt som alla bitarna återvände till sin plats, allt fick en större ordning och klarhet; därför var det vackert att se processen att springa längs spåren av Paolo De Vincentiis medvetandeström och sedan se resan som gjordes först i slutet.

- Annons -

Slutsatser

En samling som förvisso kräver en vilja att fördjupa sig, kanske, i något nytt, kräver förvisso öppenhet för en synvinkel som inte är vår, men det är författarens personliga förhållningssätt som ger oss förtroende genom att öppna dörrarna till sin värld , dess förnimmelser och känslor; "Fruit of Chaos" drar in oss med en blandning av förnimmelser som rör sig från nyfikenheten att förstå orden på jakt efter en form som bara kommer att sväva mellan sidorna i slutet.

Denna idé om form som inte vill tas helt, eftersom den ständigt förändras, binder hela samlingen och är för mig den maximala mening som författaren med sin samling ville kommunicera till oss.

Jag avslutar med ett utdrag, en dikt som jag känner mig särskilt besläktad med.

FRIHET